Tisdag 17 April 2012

Kategori: Allmänt
Jag läste ett så bra inlägg igår att jag bara måste lägga upp det här också. Det kändes precis som om att det var jag som hade skrivit de vilket innebär att det inte bara hänt mig.

Något som jag tänkt på under flera år är varför vissa människor verkar tycka att det är okej att påpeka hur smal någon annan människa är - när man klassas som elak när man påpekar att någon är "tjock". Som om det är mer okej att kalla någon smal. Varför är det så? Överallt i media ser man människor som berättar hur jobbigt det är att vara överviktig, hur mycket spydiga kommentarer de har fått under hela sin barndom osv osv. Men pågrund av att det klassas som "rätt" att vara smal i större delen av modellbranschen tex, verkar majoriteten av alla människor tro att det är OKEJ att kommentera en smal människas vikt eller kropp.

Jag är smal, har alltid varit och kommer förmodligen alltid vara. Jag kommer aldrig glömma alla kommentarer jag fick utstå när jag var liten från folk i min omgivning. Hur ont det gjorde varje gång man gick till skolsyster/doktorn och de sa "du har ju växt på längden men inte på bredden" och skrattade. Som om det var roligt att kommentera att jag var smal. Ett sånt typexempel på att samhället tror att det är okej att påpeka en smal persons kroppstyp. En normal doktor skulle ALDRIG uttrycka & skämta om att deras patient var tjock, mullig eller överviktig - men att berätta för mig om hur smal jag var var plötsligt okej och ansågs som roligt. Förstår ni? Det var vardag för mig att folk sa "du är ju så smal". Tack vare att så många människor tror att det är OKEJ att kommentera en annan smal människas kropp, har jag haft ganska stora komplex under min barndom. Nu har jag lärt mig att uppskatta min kropp mer, men det jag fick höra från folk om hur smal jag var kommer jag aldrig glömma. Rättare sagt, jag kommer aldrig glömma hur de fick mig att känna. För jag tror många har fått det om bakfoten att kommentera hur smal någon är - vill verkligen alla som är en XS vara en XS? Nej, nödvändigtvis inte. Jag kämpade verkligen med att gå upp i vikt när jag var liten, och under den tiden fick jag så många gånger höra hur smal jag var - både menat negativt och positivt. Men det spelade egentligen ingen roll när folk gav mig komplimanger för att jag var smal - jag VILLE inte se ut så, vilket gjorde det ännu svårare att bli glad över de komplimanger jag fick. Nu trivs jag mycket bättre i min kropp somsagt, men jag vill verkligen att ni ska förstå att ni ALDRIG ska kommentera någon annans kropp, så länge det inte är en komplimang. Grejen är den att de flesta människor förstår att man absolut inte ska kommentera en överviktigs kropp - men hur många är det egentligen som förstår att det lika mycket kan gälla människor som är smala?

Ingen behöver någonsin påminna er om hur ni ser ut, om det är menat som negativt. Tack vare alla retuscherade tidningsomslag, tack vare den där pressen på att vara snyggast, längst, vackrast eller vad det nu kan vara, är vi ständigt medvetna om hur vi ser ut. Hur många av oss stannar inte alltid framför spegeln så fort vi går förbi en? Hur många av oss kan spendera timmar varje dag med att syna hur man ser ut? Det var just det som gjorde mig så frustrerad när jag var yngre. Jag VISSTE hur jag såg ut. Jag behövde aldrig någon som berättade för mig att jag vägde mindre än vad de gjorde, att jag bara var "skinn & ben". Jag vet att jag är smal, och har alltid vetat. "

[http://mmiaas.blogg.se/2012/april/ar-det-verkligen-okej.html#comment]

Hittills till Tisdag 17 April 2012





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: