Mina resor - Italien Rom

Kategori: Resor
 
Yes, då är vi redan i September 2012 och i Italien! Min mamma stod för denna resan då min pappa fyllde 40 i slutet av augusti. Vi valde mellan att åka till Island, Rom och Hurtigrutten. Det var min första "storstads-resa" och min andra är ju snart på ingång. Vi mellanlandade på både dit och hemvägen så vi slog 3 länder i en smäll.
 
När vi landade på Fiumicino Airport var det lite halv svajigt väder, lite regn och moln så vi fick lite bråttom till hotellet. Väl där så var det strul med bokningen då resebyrån vi bokat med inte hade skickat kvittot på betalningen till hotellet men det löste sig. Mamma ville boka lokalt så vi bokade inte hos samma tjej som jag alltid gör. Det ordnade sig iallafall och det som sägs om italiens hotell är helt SANT, de är riktigt dåliga. Rummet var sunkigt och frukosten var nästan obefintlig. Då hade vi ändå 3+ eller 4 stjärnigt.
 
Men staden i sig var helt fantastisk! Jag skulle varmt rekomendera den, dock kanske med pojkvänn eller nära kompis som orkar med att gå runt och kolla på allt eftersom det finns sååå mycket att se. Dessutom är det en sån romantisk stad men det finns mycket luredrejare som försöker med både det ena och det andra så det är kanske inte så lämpligt att gå omkring själv som jag gjorde när mina föräldrar va trötta på eftermiddagen.
 
Måste dock lägga till att maten (som alla sa skulle vara den bästa någonsin) inte alls var någon höjdare... Pizzorna tyckte jag till och med är godare i Sverige och pastan var torr och smaklös. Eftersom vissa restauranger inte ens hade meny på engelska så visste vi inte vad vi beställde vilket resulterade i att en dag så fick min mamma en pizza som dom hade hällt ut minst 1 burk med tomatsås och lagt ut bitar av ansjovis på haha!
 
Mina tips på saker att göra och se är: (mest vanliga turistgrejer)
- Spanska trappan
- Altare della Patria
- Via del Corso (Roms längsta shoppinggata)
- Colosseum
- Fontana di Trevi
- Zara-huset, massa våningar med bara Zara
- Vatikanstaten / Peterskyrkan
- Sist men inte minst - ta supermånga bilder! HELA TIDEN!
Hittills till Mina resor - Italien Rom





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: