Mina resor - Rhodos

Kategori: Resor
 
Då har vi redan kommit till min tredje utomlandsresa. Det är helt galet, min första resa gjorde jag ju som ni nu vet till Mallis i slutet på Augusti 2011 och sen dess har jag besökt 7 länder om jag inte räknat fel. De har inte ens gått 2 år liksom.
 
Rhodos var den första resan som jag gjorde med Viktor, bara vi. Innan vi bokade så kollade vi länge på olika små grekiska öar, till exempel Korfu och Zakyntos, men när vi var på resebyrån så valde vi Rhodos eftersom att vi ville ha någorlunda varmt i luft och vatten. Jag trodde innan att Rhodos skulle vara en lyxig och lite flashigare ö för det var vad jag hade hört innan. Men när vi kom fram till vårt hotell i Kallithéa så började jag undra. Jag såg inget vatten någonstans trots att det bara skulle vara 500m eller liknande och området var det tråkigaste någonsin.
Men det tog inte så länge innan vi insåg att det faktiskt inte var så långt till stranden bara att man inte såg det förrän man kom fram (om ni kollar på bild nr2 så förstår ni nog), vi hade stora mataffärer precis bredvid (vilket var extrabra då vi hade halvpension) och det stora Sunwing hotellet som vi hängde en del på. Dessutom så gick alla vanliga bussturer precis på gatan utanför vårt hotell så det var bara att hoppa på.
 
Vi var på Rhodos i mitten på maj tror jag och det hade inte hunnit bli så varmt som jag vill ha det i havet, tyvärr. Men de var väldigt vackert och temperaturen i luften var 20-25 grader, man fick ta på sig en tröja vid solnedgången då det blev lite kyligare.
 
Mer än att ligga i solen och läsa så gjorde vi faktiskt ett par utflykter. Första utflykten gjorde vi till Rhodos stad som är väldigt speciellt, påminner lite om Gotland. Vi tog bussen dit och eftersom den var helt proppfull så fanns det egentligen ingen plats för oss men chaffören brydde sig inte om det utan han sa åt mig att sitta i framrutan på bussen. De va nog den läskigaste bussturen jag vart med om för han körde ju (naturligtvis) som en galning och nitbromsade stup i ett, dessutom höll han på att köra på en annan buss och där satt jag, längst fram och hade mitt ansikte en halv meter ifrån den andre bussen...
Mitt i stan så finns en egen liten stad med en stor mur runt. Där inne kan man vandra hur länge som helst typ och det tog ganska lång tid att gå runt hela. Vi var vi hamnen och kollade, strosade runt på stan och kollade efter klädbutiker. Mina shoppingpengar gick till ett par jeans och en lång klänning från Zara. Måste också nämna att världens godaste pizza åt jag i Rhodos stad! Kommer aldrig glömma den pizzan.
 
Dagen då vi hade mulet på den grekiska ön så bestämde vi oss för att ta oss upp på ett berg som låg en bit bakom hotellet för att ta lite häftiga bilder. Det var ingen vanlig bergsbeklättring utan vi mötte både 200 getter och konstiga gubbar som smög omkring i buskarna. Men bilder de tog vi!
 
Denna gången har jag gjort lite extra collage för en särskild utflykt vi gjorde, nämnligen till Lindos som ligger söderut på Rhodos. Fick nog med några bilder i de övre collagen men här är enbart därifrån:
 
 
Älskade Lindos! Våran absoluta favorit med hela Rhodos resan. Det var så speciellt att det knappt går att beskriva med ord. En liten vit stad mellan berg på kusten. Om man går upp på det ena berget så finns det kvarvarade delar av det palats som en gång har legat där, dessutom världens utsikt. Det är åsnor överallt som turisterna kan rida på upp för berget, fin badvik och restauranger. Vi åkte buss från Kallithéa till Lindos och det tog ca 3 timmar tror jag men vi hade ac i bussen och hade fika med oss så det gick jättebra, vägen dit var inte speciellt kringlig (jag blir lätt åksjuk) utan gick längs kusten hela vägen så man hade nästan alltid en jättefin utsikt från bussen och fick se så mycket av ön.
 
Mina tips på saker att göra och se är:
- Rhodos stad, där får man definitivt en heldag att spendera på vad man vill då det finns något för alla.
- Ät en capricciosa på uterestaurangen i Rhodos stad, den med vattenfallet.
- Om du vill bada i havet, åk under sommaren eller tidigt på hösten när det är ordentligt uppvärmt. Dock badade jag i Lindos då jag tyckte att det var okej-varmt, men det låg ju också längre söder ut.
- Gå till en mataffär och köp massa färks frukt som jordgubbar och vattenmelon, smakar mycket mer än här i Sverige.
- Hitta på egna knäppa utflykter, som bergsbeklättring, otäckt men mycket roligare än att spendera dagen på hotellet för att det var mulet.
- ÅK TILL LINDOS! Detta är inget tips, det är ett måste!!
- Sist men inte minst - ta supermånga bilder! HELA TIDEN!
 

Mycket speciell ö som har massor att erbjuda. Extra mysig för par tycker jag!
Hittills till Mina resor - Rhodos





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: